تبلیغات
کفسابی Neuropsychology - از قول امام صادق(ع) ..


امام صادق علیه‏السلام :
 بر دانشمند است که هرگاه آموزش دهد ، درشتى و خشونت نکند و هرگاه کسى بخواهد به او علم آموزد ، ننگش نیاید .
تنبیه الخواطر : ۱ / ۸۵ منتخب میزان الحکمة : ۴۰۲


حضرت امیر (ع) : اَلْمُلُوکُ حُکّامٌ عَلَى النّاسِ، وَ الْعِلْمُ حاکِمٌ عَلَیْهِمْ، وَ حَسْبُکَ مِنَ الْعِلْمِ أنْ تَخْشَى اللّهَ، وَ حَسْبُکَ مِنَ الْجَهْلِ أنْ تَعْجِبَ بِعِلْمِکَ


پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
 عـالـم ، هفتاد درجـه بـر عابد برترى دارد که فاصله هر درجه از دیگرى به اندازه‏اى است که یک اسب هفتاد سال بدود . علّت این برترى آن است که شیطان در میان مردم بدعتى مى‏گذارد و دانشمند به آن پى مى‏برد و مردم را از آن نهى مى‏کند ، امّا عابد سرگرم عبادت خود است و به بدعت نه توجهى دارد و نه آن را مى‏شناسد .
روضه الواعظین : ۱۷ منتخب میزان الحکمة : ۳۹۸


پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
 سـوگند کـه بـه آن که جان محمّد در دست اوست ، هر آینه وجود یک عالِم براى ابلیس سخت‏تر از هزار عابد است ؛ زیرا عابد در فکر خود است و عالم در اندیشه دیگران .
کنز العمّال : ۲۸۹۰۸ منتخب میزان الحکمة : ۳۹۸


امام على علیه‏السلام :
مـال انـدوزان، با آن که زنـده‏اند مـرده‏اند و اهل علم ، تا دنیا هست زنده‏اند. پیکرهایشان از میان مى‏رود ، اما یادشان در دلها هست .
نهج البلاغة : الحکمة ۱۴۷ منتخب میزان الحکمة : ۳۹۶


امیر المؤمنین علیٌّ علیه‏السلام : 
امام على علیه‏السلام- در پاسخ به مردى که از آن حضرت سؤالى مشکل آفرین پرسید- فرمودند: به قصد یاد گرفتن بپرس ، نه براى آزردن و خطا گرفتن ؛ زیرا جاهلى که درصدد آموختن باشد همانند عالم است و عالمى که در بیراهه قدم نهد همچون جاهلى است که به قصد خطا گرفتن مى‏پرسد .
نهج البلاغة : الحکمة۳۲۰ منتخب میزان الحکمة : ۲۶۰


پیامبر خدا(صلی الله علیه و آله):
إذا ظَهَرَتِ البِدَعُ فی اُمَّتی فَلیُظهِرِ العالِمُ عِلمَهُ ، فَمَن لَم یَفعَل فَعَلَیهِ لَعنَةُ اللَّهِ؛
هرگاه بدعت‏ها در میان امتم پدیدار شوند، بر عالم است که علم خود را آشکار سازد. هر کس چنین نکند، لعنت خدا بر او باد.
الکافی: ج ۱، ص ۵۴، ح ۲

لینک احادیث بالا و بیشتر .....          http://tebyan-mobaleghin.ir/?cat=194


_____________________________________________

امام علی علیه السلام فرمودند:
چه بسیارند دانشمندانی که جهلشان آنها را کشته در حالی که علمشان با آنهاست، اما به حالشان سودی نمی دهد.

 

پیامبر اکرم  صلی الله و علیه و آله :
هیچ دانشمند و یا دانش‏اندوزى از روستایى از روستاها و یا شهرى از شهرهاى مسلمانان نمى ‏گذرد و از خوراک آنان نمى‏ خورد و از نوشیدنى آنان نمی ‏نوشد و از یک طرف وارد نمی‏شود و از طرف دیگر خارج نمیگردد، جز آنکه خداى متعال عذاب قبرهایشان را تا چهل روز بر میدارد


امام حسین علیه السلام فرمودند:
از نشانه های عالم ، نقد سخن و اندیشه خود و آگاهی از نظرات مختلف است .

__________________________________________________


پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :؛
هر که دانش بجوید ، مانند کسى است که روز خود را به روزه گذراند وشبش را به عبادت . اگر کسى یک بابِ علم بیاموزد ، برایش بهتر است از این که کوه ابوقبیس طلا باشد و او آن را در راه خدا انفاق کند .


پیامبر خدا صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم :
 هر گاه جوینده دانش در حال آموختن علم مرگش فرا رسد ، شهید مرده ‏است .


قال رسول الله – صلی الله علیه و آله – : أقرَبُ النّاسِ مِن دَرجَةِ النُّبوَّةِ أهلُ الجِهادِ و أهلُ العِلمِ.
رسول خدا – ص – فرمودند: نزدیک ترین مردم به مقام نبوّت، اهل جهاد و دانش اند.



پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
هر که علم جوید که به وسیله آن با دانشوران هم چشمى کند یا با سفیهان مجادله کند یا توجه عامه را به سوى خود جلب کند، خدایش به جهنم برد.




پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
از جمله صدقه این است که مرد علم آموزد و بدان عمل کند و تعلیم دهد.
نهج الفصاحه


پیامبر خدا (صلى‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم) فرمودند:
هر گاه مؤمن بمیرد و یک برگه که روى آن علمى نوشته شده باشد از خود برجاى گذارد ، روز قیامت آن برگه پرده میان او و آتش مى‏شود و خداوند تبارک و تعالى به ازاى هر حرفى که روى آن نوشته شده ، شهرى هفت برابر پهناورتر از دنیا به او مى‏دهد .




پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
 من طلب العلم تکفّل اللَّه برزقه؛
هر که علم جوید خدا عهده دار روزى او شود.



پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
هیچ صدقه اى که مردم دهند از علمى که منتشر شود بهتر نیست.


پیامبراکرم(صلّی الله علیه و آله و سلم) می فرمایند:
تعلیم دهید و سهل گیرید و سخت مگیرید گشاده رویى کنید و خشونت مکنید و چون یکى از شما خشمگین شود، خاموش ماند.


________________________________________________

امام صادق(ع) :

در عجبم از کسی که .....

1.آنکه از ترس می نالد،چرا به این کلام خداوند عزّوجل پناه نمی برد که فرموده است:

«حسبنا الله و نعم الوکیل؛[لطف و یاری]خدا برای ما بس است و چه خوب وکیلی است!».

(آل عمران، ایه 173)

زیرا خدای جلّ جلاله به دنبال این ایه فرموده است:«آنان که چنین گفتند، با پیروزی و سرافرازی، بی آنکه اندکی زیان به آنها برسد،از جهاد برگشتند».

2.در شگفتم از کسی که از غم در هراس است، چرا به دعای یونس(ع) پناه نمی برد، آنجا که خداوند عزّوجل از قول او فرمود: «لا اله الا انت سبحانک انی کنت من الظالمین؛جز تو خدایی نیست،تو از اینکه مورد اعتراض باشی،منزّهی.به راستی که من از ستمکاران بودم».(سوره انبیاء،ایه 87)؛زیرا خداوند،به دنبال این ایه فرموده است:«یونس این گونه به خدا پناه برد،ما او را از غم رهایی دادیم و این گونه،مؤمنین را از غم نجات می دهیم».

3.در تعجبم از شخصی که درباره اش مکر و حیله شده است، چرا به این گفتار خداوند پناه نمی برد که فرمود:«و افوض امری الی الله انّ الله بصیر بالعباد؛کار خود را به خدا واگذار می کنم،بی شک او نسبت به بندگان بیناست».(سوره مؤمن،ایه 44)؛زیرا خداوند درباره گوینده این سخن فرمود:«فوقاه الله سیئات ما مکروا؛خداوند از بدی هایی که درباره اش اندیشیده بودند،او را نگه داشت».

4.و در شگفتم از کسی که دنیا و زینت آن را می خواهد که چرا پناه نمی برد به ایه «ما شاء الله لا قوة الا بالله».(سوره کهف، ایه 39)؛زیرا خداوند از قول شخص مؤمنی که در حال «مناظره» با رفیق ناسپاس خود بود،می فرماید:«چرا وقتی داخل باغت شدی،این جمله را نگفتی.«هر چه خدا خواست و نیرویی نیست جز از سوی خداوند»